A - Ö

Information för dig som är medlem i Store Lyckor.

ANSVAR & TRIVSEL

Att bo i bostadsrätt skiljer sig en del från alla andra former av boende, t.ex. hyreslägenheter och villor. Vi som bor i husen äger bostadsrättsföreningen och fastigheten tillsammans vilket innebär att vi också har ett gemensamt ekonomiskt intresse av att den sköts på bästa sätt. Som bostadsrättshavare äger du inte din lägenhet direkt i fysisk mening. Du är en delägare i föreningen och därmed äger du rätt att nyttja din lägenhet.
Du ansvarar för underhåll och reparationer av lägenheten och du äger även rätt att nyttja, hyra ut och sälja lägenheten, enligt vad det står i föreningens stadgar. Föreningen svarar för det gemensamma i fastigheten, såsom trapphus, källare, fasad och trädgård. Föreningen är en ekonomisk förening som företräds av en styrelse vald på föreningens årsstämma. Styrelsen ansvarar för att förvalta fastigheten genom att skapa en stabil och god ekonomi.
I en bostadsrättsförening har alla ett gemensamt ansvar för områdets skötsel, vi behöver hjälpas åt med att hålla ordning i området. Vi har valt att bo i flerbostadshus. Det innebär att vi inte kan räkna med en helt tyst boendemiljö. Vi får acceptera att det hörs ljud från grannlägenheterna. Vi medlemmar visar hänsyn till varann så att vi stör varandra så lite som möjligt.

AVFALLSHANTERING & ÅTERVINNING

Det finns tydliga skyltar vid respektive kärl för att underlätta för samtliga att sortera och slänga rätt. I våra miljöhus sorterar vi:

  • pappersförpackningar (inklusive papperskassar)
  • tidningar plast, metall, glas (ofärgat respektive färgat) 
  • glödlampor och mindre mängder miljöfarligt avfall (batterier etc)
  • hushållsavfall som matrester mm

Var noga med att det inte hamnar vanliga sopor bland det komposterbara. Det resulterar i straffavgifter från kommunen. 

Större mängder eller mer skrymmande avfall så som stora kartonger, möbler, vitvaror, datorer etc lämnar du själv på kommunens återvinningscentraler. Den närmaste återvinningscentralen är Klovsten, som ligger intill väg 158 väster om centrala Kungsbacka.

Alla lägenheter har rätt till ett återvinningskort som berättigar till 7 besök på kommunens återvinningscentraler. Det ska finnas ett kort per lägenhet. Saknar ni kort? Kontakta Kungsriket här.

BADRUM & RENOVERING

Kontakta alltid Styrelsen innan renovering av badrum påbörjas. Här: Styrelsen.

Med undantag för golvbrunnen (se nedan) så är det medlemmens ansvar att renovera badrummet. När badrummet renoveras måste det ske på ett fackmannamässigt sätt enligt rådande standarder och branschregler. Observera att golvbrunnarna i badrummen sitter väldigt nära golvbjälklaget vidta stor försiktighet.

(Observera att det är EJ tillåtet att installera vattenburen golvvärme).

Efter slutförd renovering ska godkänt våtrumscertifikat alternativt fotodokumentation som styrker att arbetet utförts fackmannamässigt lämnas till vår förvaltare.

Golvbrunn:

Vi har relining i avloppsstammarna. När en golvbrunn i ett badrum byts ut är det därför viktigt att ny relining utförs mellan den nya golvbrunnen/röret av plast och det gamla metallröret.

Detta utförs av Tubus. Tidsbokning behöver göras minst 1 vecka innan bytet av golvbrunn sker. Föreningens kontaktperson på Tubus är Tommy, tel 0709206115.

Då golvbrunnarna är föreningens ansvar så utbetalas en ersättning för arbetet med dessa. Medlemmen betalar utläggen och får ersättningen från föreningen mot uppvisande av godkänt våtrumscertifikat alternativt fotodokumentation som styrker att arbetet är utfört fackmannamässigt.

Ersättningar:

  • 5 000kr för golvbrunn
  • I vissa badrum ligger golvbrunnen djup ner i stommen, alltså nära undertaket på våningen under. Detta gör att risken för genomborrning är stor. Om genomborrning sker så utgår en ytterligare ersättning på 5 000 kr för återställning av stomme/undertak.

BALKONG

Naturligtvis tar vi hänsyn till varandra även på balkongen. Tänk på att låta bli att piska eller skaka mattor från balkongen. Cigarettfimpar eller annat slängs i den egna papperskorgen, inte över ditt balkongräcke, tack. Det finns grillplats på gården, så ingen grillning på balkongen p g a os och brandrisk. Häng dina balkonglådor på insidan av räcket.

BRANDSKYDD

Om det börjar brinna är trappan din enklaste och kanske enda väg ut. Det är också vägen in för räddningstjänsten. Därför är det viktigt att inte fylla trapphusen med föremål som hindrar människor från att komma fram. Det är också viktigt att hålla trappuppgångarna rena från brännbara föremål. Använd gärna de särskilda utrymmen som finns för förvaring av barnvagnar, cyklar och mopeder. 

EKONOMISK FÖRVALTNING

Din Brf Ekonomi AB är vår ekonomiska förvaltare. Har du frågor om avier, medlemsansökningar eller önskar utdrag ur lägenhetsregistret kan du maila till Din Brf Ekonomi AB.

Vi ber alla medlemmar att hålla sina kontaktuppgifter uppdaterade i kundportalen. Logga in på Kundportalen . Föreningen behöver ha tillgång till aktuella kontaktuppgifter. Du hittar ditt användarnamn på din hyresavi.  Avier via e-post? Uppdatera dina kontaktuppgifter i kundportalen. 
Autogiro? Vill du ha autogiro för dina avier, skriv ut  Autogiroanmälan och kompletterar med dina uppgifter. Skicka blanketten till:

Din Brf Ekonomi AB
Skogens Gård 105
423 50 Torslanda

E-faktura? Anmäl via din internetbank. Sök upp DIN BRF EKONOMI I TORSLANDA AB och lägg till och fyll i dina egna uppgifter. Ansökan aktiveras vid nästkommande avisering. 
Pantsättnings- och överlåtelseavgift
Föreningen tar ut en överlåtelseavgift på 2,5% av ett prisbasbelopp, enligt föreningens stadgar. Överlåtelseavgiften betalas av köparen.Föreningen tar även ut en pantsättningsavgift på 1% av ett prisbasbelopp. Pantsättningsavgiften betalas av pantsättaren.

EL ABONNEMANG

Det är viktigt att både säljare och köpare kontaktar EON vid bostadsöverlåtelse. Om inte, riskeras det att bli ett glapp mellan övertagandet av el abonnemanget vilket an medföra strömlöshet under flera dygn. EON stänger av elmätaren så snart avflyttning anmäls av säljaren, om den nya ägaren inte är anmäld att ta över. Föreningen måste starta om elmätaren om det blir ett glapp mellan ägare och det finns ingen jourverksamhet för omstart av dessa. Vi uppmanar därför varje enskild medlem själv ta ansvar för att ha en dialog med köparen vid försäljning av bostaden.
 

FIBER

De medlemmar som tecknat avtal för fiberanslutning och har anslutit fiberdosan till ett eluttag har sedan en tid kunnat teckna avtal med valfri operatör. Läs mer här: i infobladet från Open Universe (mailades ut i mitten av maj 2022). Här kan du söka hos leverantörer för mer information om dina möjligheter. Vill du ansluta dig till föreningens fibernät? skriv ut blanketten här, lägg i styrelsens postbox på Korsgatan 16B eller maila den till Styrelsen Store Lyckor.

FULLMAKT

Här hittar du fullmakt att skriva ut till föreningsstämman om du vill att någon annan företräder dig. 

FÖRRÅD

Varje lägenhet har ett tillhörande förråd, medlem ansvarar för eget lås till detta. Föreningen har några extra förråd för uthyrning från 250:-/mån. Anmäl intresse via Kungsrikets webformulär.

GRILLPLATS 

Grillplatsen finns utanför Gårdskullavägen 3D. Den bokar du med samma log-in som du har till bokningen av tvättstugorna, varje medlem har ett personligt log-in.Det finns tre olika ”grillpass” under dagen och du kan boka dig på ett av dem.
Här: Boka grillplats

Att tänka på:

• Gör rent grillgaller & ta bort från överbliven kol/aska.
• Diska & häng tillbaka grillverktyg.
• Gör rent bänkar och bord & iordningställ för nästa granne.

HUSDJUR

Rasta dina husdjur utanför föreningens område, tack. Eventuell avföring ska omedelbart avlägsnas av den som ansvarar för djuret. Husdjur måste vara kopplade och får inte lämnas utan tillsyn, varken utomhus eller inomhus i våra gemensamma utrymmen.
Husdjur får inte störa eller hota människor t ex tillåts inte hundar som uppvisar ett aggressivt beteende, oavsett ras. Giftspindlar eller farliga ormar hör hemma någon annanstans än hos oss. Matning av fåglar sker utanför vårt område.

HUSHÅLLS EL

Medlemmar tecknar eget abonnemang för hushålls EL. 

KONTAKTUPPGIFTER

Direkta styrelsefrågor kan mailas till: info@storelyckor.se, det finns även möjlighet att använda styrelsens postbox på Korsgatan 16B.  
--------------------------------------------------------------------------

Kungsriket är föreningens förvaltare. Här är kontaktuppgifter till felanmälan och jour. 
Här gör du enkelt en felanmälan via deras webbformulär.

Vill du hellere ringa?
Telefon: 0300 – 56 49 00. Måndag – fredag 07.00- 16.00.
Jourtid vid brådskande ärenden dygnet runt: Telefon 0300 – 56 49 00

Ekonomisk förvaltning 
Din Brf Ekonomi sköter den ekonomiska förvaltningen och svarar på frågor rörande avgifter, hyror och pantsättningar.  
Kontakt: boende@dinbrfekonomi.se  

Skadedjur 
Länsförsäkringar Halland på telefon 035-151000 om du upptäcker skadedjur i din lägenhet. Ange att du bor i Brf Store Lyckor som tillhör Länsförsäkringar Halland. Det är viktigt att få det åtgärdat så det inte sprider sig mellan lägenheterna. 

MATKÄLLARE

Varje lägenhet har ett tillhörande matkällarutrymme. Matkällaren ligger i mark- eller källarvåning i det hus man bor i. De individuella utrymmena inne i matkällaren är uppmärkta med lägenhetsnummer. För att komma in i själva matkällaren behövs en förrådsnyckel som tillhör lägenheten. Saknas nyckel, kontakta Kungsriket här. Eventuellt lås till sitt utrymme ansvarar medlem för. 

NYCKLAR

Nycklar till lägenheten är patenterade.Det innebär att man inte kan beställa någon ny nyckel själv. Extra nycklar, som man själv får bekosta, beställs genom att kontakta Kungsriket här.

PARKERING & GARAGE

Föreningen har både garage och parkeringsplatser för uthyrning. Här finns föreningens parkeringspolicy.

Om du är intresserad av att hyra en garage- eller parkeringsplats, anmäl intresse via Kungsrikets webformulär för att ställa dig i kö.

Motorvärmaruttagen är endast till för att driva motor- och kupévärmare i bilen, inte till att ladda elbil. Uttagen är inte dimensionerade för elbilsladdning, det kan leda till överhettning och brandrisk.

Det finns möjlighet till att ansöka om boendeparkering  i Östra villastaden. Boendeparkeringen administreras av ePARK där du ansöker och betalar.

Boendeparkeringen är förenad med vissa villkor, se nedan. För mer information, se Kungsbacka kommuns hemsida. Läs mer här

PORTLÅS

Portarna är låsta dygnet runt. Vi hjälps gemensamt åt att kontrollera att dörrar är stängda, även in till källarutrymmen. Det är viktigt att inte släppa in okända personer i trapphus och källare.

TVÄTTSTUGOR & TORKRUM

Tvättstugor finns i mark- och källarplanen på Östra Långgatan 16 A, Gårdskullavägen 3 F samt Korsgatan 16 A. Vi använder oss av ett smidigt digitalt bokningssystem hos Boka Tvättid. Varje lägenhet har ett unikt log-in. Bokar gör du enkelt här. Du kan också ladda ned appen Boka Tvättid eller så kan du boka din tid på de digitala tavlorna som sitter vid varje tvättstuga.

Tvättiderna finns anslagna i tvättstugan. För närvarande gäller:

  • Vardagar 07.00-22.00
  • Helger 08.00-20.00

Torkrummet får användas en timma efter tvättidens slut. 

Vänligen visa hänsyn till de medlemmar i lägenheterna direkt ovanför tvättstugorna oavsett när du tvättar. Rengör tvättstuga, torkrum och maskiner efter avslutad tvättning. Elektriciteten slås av efter dagens sista tvättpass. Töm maskinerna innan strömmen bryts. Om strömmen bryts finns en lucka på maskinen som möjliggör manuell öppning.

UTHYRNING I ANDRA HAND

Föreningens stadgar gör det enklare att hyra ut din lägenhet i andra hand.  Du som hyr ut din lägenhet i andra hand måste som tidigare få det godkänt av styrelsen. När styrelsen godkänt uthyrningen, tas en administrativ avgift ut månadsvis under den period som du hyr ut lägenheten. Avgiften är fastställd och uträknad enligt § 9 i stadgarna. Avgiften uppgår årligen till 10 procent av gällande prisbasbelopp, för 2024 är prisbasbeloppet 57 300 (Läs mer här)

Ansökan om tillstånd till andrahandsuthyrning

  • Uthyrning beviljas så länge den sköts på ett bra sätt.
  • All uthyrning beviljas på tillsvidare-basis. Det är medlemmens ansvar att meddela styrelsen via mail senast 1 månad innan tillbakaflytt sker.
  • Ansökan skall vara inne senast 1 månad innan önskad uthyrning påbörjas. Detta gäller även om man byter hyresgäst – då måste en ny ansökan lämnas in. Till ansökan ska hyresavtalet för andrahandshyresgästen bifogas.
  • Meddela om namnändring.
  • Notera att styrelsen fortfarande kan avslå en ansökan om andrahandsuthyrningen inte sköts på ett korrekt sätt.
  • Hyr man ut sin lägenhet utan tillstånd riskerar man att förlora nyttjanderätten till sin bostadsrätt och lägenheten kan därmed gå till tvångsförsäljning.
  • Ansökan för andrahandsuthyrning hittar du här.
  • Att tänka på: Det är medlemmens ansvar att betalningen sköts och ansvarar för att förklara för andrahandshyresgästen vad som gäller när man bor i föreningen  t ex visa var miljöhus och tvättstugor ligger samt hur dessa fungerar. Medlemmen ansvarar för att hyresgästen sköter sig. (Får man fler än 2 st klagomål på sin andrahandshyresgäst får denne inte bo kvar. Man kan då ansöka om att hyra ut till en ny andrahandshyresgäst, men missköter sig även denna beviljas inte medlemmen tillstånd att hyra ut igen). Medlemmen ansvarar för att kontaktuppgifter (telefon och mail) till hyresgästen är uppdaterade hos föreningen.

ÖVERLÅTELSEAVTAL

Skall du sälja utan mäklare finns en mall för överlåtelseavtal samt ansökan om medlemskap nedan. Dessa dokument skall skickas direkt till vår ekonomiska förvaltare:

Din Brf Ekonomi
Skogens Gård 105
423 50 Torslanda

Notera att om du säljer med hjälp av en mäklare så behöver du inte använda nedanstående avtal. 

Ansökan om medlemskap.pdf

Överlåtelseavtal